Hoe werkt die GTU nu eigenlijk?
Het is in principe een GPS ontvanger met een UMTS datamodem. Het databonnement loopt via AT&T, en volgens de opgave van GARMIN heeft die buiten de US geen coverage. Klopt, maar wel een roaming overeenkomst dus ook buiten de US werkt het systeem ook.
Wel geldt natuurlijk dat daar waar je smartfone geen dekking heeft die GTU het dus waarschijnlijk ook niet zal hebben. De GTU neemt op basis van je instellingen je positie op, dus of per opvraag, per 15 min, 5 min, of elke 30 seconden. Dat zend de GTU door naar Garmin. Zij slaan het op en als je de website of je smartfone gebruikt raadpleegt die hun database met je locatie. Ook zorgen zij ervoor dat je per mail of sms een bericht krijgt.
Je hebt dus geen rechtstreekse info uit je GTU, maar uit de Garmindatabase. Zelfs als je de locatie per direct opvraagt loopt dat via de Garmin database. Dat verklaart de bijna 2 minuten standaard wachtijd als je wat wil weten.
Mogelijkheden.
Op basis van het verdien model van Garmin zijn die wat beperkt. Je koopt ‘m en bent dan voor het eerste jaar gedekt. Max. 25 sms berichten per maand, onbeperkte emailberichten, 10 geofences. Via je smartfone kan je één dag (dat wil zeggen 24 uur) terugkijken in blokken van één uur. Dat houdt dus in als je in dat uur vertrekt en weer op je plek terug bent dat niet te zien is. De website geeft ook max. 24 uur historie in grove blokken. Wil je meer details? Sie sollen zahlen!- Zie de afbeeldingen van het Garmin-lekker-maak-pakket. Nou is het wel zo dat je dat deluxe plan ook voor een maand kan afnemen, dus voor een vakantie breidt je het uit en als je weer terug bent ga je weer op het standaard plan over. Na het eerste jaar moet je voor de data gaan betalen, nu grofweg 5 tientjes voor een jaar.
Onmogelijkheden:
- Live op een website tracken.
Dat wil zeggen, als je je inlog gegevens aan derden geeft kan het wel. Dan is het een kwestie van inloggen, pagina verversen en je ziet bijna realtime de bewegingen. Maareh.. jullie zijn leuke lezers maar no-way dat ik mijn inlog gegevens voor de GTU ga delen. Want: ook extra diensten zijn daarmee in te regelen, of je plaatst bijvoorbeeld je GTU onder je Garmin-Zumo account.. Je snapt dat het delen van je locatie via de website dus een probleem is. Overigens is er een tweede (zakelijke gtu) te koop in de US waarbij je dit wel voor elkaar krijgt. Dan moet je alleen wel naast de GTU ook de SDK kopen en zelf alles programmeren.
Wat wel te doen is zijn geofences maken en die meldingen op je website zetten (zie hierboven de Track’m omgeving die als test is ingevoerd.)
Een soort van workaround is de app op een telefoon van een bekende installeren met je gegevens (waarmee niet zoveel zaken te doen zijn) waardoor die wel een soort van realtime overzicht heeft. Maar ja, is dat voor iedereen een optie? Tijdens de testen kreeg ik een sms van mijn huisbaas met de melding dat ik nu wel naar huis mocht. Hij had via de app gezien dat ik nog aan het werk was.
- Batterij vervangen:
No way. De unit is een (waterdichte) gesloten blokje. Einde batterij is einde GTU of reparatie.
- Sim vervangen:
‘Hey, ik heb een mooi goedkope turkse beltoko..’ Jammer.. gesloten blokje. Sim defect, of ander UMTS probleem –> einde GTU of reparatie.
- Inbouwen:
Ja, deels, jammer alleen dat je daardoor de waterdichtheid afbreekt. De stekker gaat er in waardoor de waterdichte afsluiting niet meer goed werkt.
- Paniekmelding:
Je sodelaserstraalt van de motor af (even tikje hypothetisch) en ligt vloekend met een gebroken poot onder de brommert. Of je voorvork zit wat klem in je helm. In een Zweeds bos op een onverharde snelweg zeg maar.
Ah.. lullig. Je bent afhankelijk van anderen die je missen en toegang hebben tot de GTU data, door inloggen op de website of door hun smartfone app. Als je niet erg populair bent en ze dus eens in de zoveel uur of zoveel dagen kijken duurt het even voor ze je gelokaliseerd hebben. Met een beetje geluk kan je je mobiel gebruiken en ze sms’en of ze willen kijken waar je ligt.
Oh ja.. Dat wil zeggen. Als je unit nog batterijlading (en dekking natuurlijk) hebt. Anders is je positie eentje die doorgegeven is waar je uren / dagen geleden geweest bent.