DenBolle's hok

Semi Realtime

Opsnor Techno via:

scheidslijn GPS scheidslijn Traccar.org scheidslijn

Motorrijden mogelijk via:

scheidslijnBoshuizen motorservice raaltescheidslijn MAG - Motorrijders Actie Groepscheidslijn

Gebruikte Techniek

Ervaringen en tips:
Ik heb de GTU aangeschaft met één doel: als ik van die motor donder (om wat voor reden dan ook) moet ik terug te vinden zijn als ik alleen ben. In Nederland wellicht een wat overdreven optie, maar in de Nordics niet eens zo’n slechte aanpak. Dat kan op zich, als je een aantal zaken regelt:

  • geef anderen de inlog code van website en smartfone app. Daarmee neem je een risico, immers je account en mogelijkheden staan open. Garmin gaat hier trouwens niets aan veranderen, ondanks verzoeken via diverse wegen.
  • Stel de GTU in op regelmatig doorgeven van je locatie, minstens elke 5 min, of elke 30 seconden. Dit is wat afhankelijk van je verplaatsingssnelheid.
  • En vanwege de beperkte batterij (die samenhangt met je meldingsinterval) moet je dus eigenlijk de GTU aansluiten op een externe voeding. Elke 30 seconden melden houdt in max 20 uur activiteit van de GTU. Dan is ie echt leeg. Twee keer een uur (woon-werk verkeer) op contact spanning is onvoldoende om ‘m bij te laden, dus je moet een continue voeding hebben.
  • Binnen gebouwen heb je geen goede umts / gps dekking. Denk daaraan als je meldingen via SMS wil doen. Het standaard abbonnement voorziet in 25 sms berichten per maand, da’s minder als één per dag. Die kan je dus al kwijt zijn aan lege batterij meldingen.

Wat je bij de geofences moet bedenken is het volgende:

  • hoe groot zijn deze geofences (in m2 of km2) en wel hierom:

Stel: je hebt een geofence ter grootte van de straat waar je woont. Of zoals het voorbeeld hierboven, het plein voor het paleis op de Dam in Amsterdam. Als je de GTU instelt op elke 15 min melden loop je dus kans dat je de geofence inkomt en weer uit bent voor de GTU dat gezien en gemeld heeft. Of je bent in de parkeer kelder van een gebouw waar ie én geen UMTS én geen GPS dekking heeft. De grootte van je geofence hangt dus samen met de snelheid van het te tracken object en je meldingsinterval.

Daarom als je plekken zoals thuis, werk, minnares en bar definieert moet je al snel op elke 30 seconden melden instellen. Zou je de GTU gebruiken om opoe met de rollator terug te vinden (dwz. een traag bewegend object) dan kan je volstaan met elke 5 minuten melden en de grenzen wat strakker om Huize Hellevuur. Wil je je puber op de scooter volgen dan wordt de ruimte om de school al wat ruimer. De grootte van de geofence bepaald ook meteen of je wel of niet de GTU in slaap moet laten vallen. Heb je een geofence ter grootte van een provincie dan is het slimmer om ‘m aan te laten, want erg gedetailleerd terugvinden zal dan niet mogelijk zijn. Gaat het om een huis dan kan ie rustig in slaap gezet worden. Het nadeel is dat de instelling om wel of niet binnen een geofence in slaap toestand te raken voor alle geofences geldt.

Eindoordeel:

  • Wil je iets / iemand tracken met dit apparaat: prima. Doet wat ie moet doen. Bepaal je geofences (indien nodig) en meldings interval. Die kan ja via de site instellen en zijn binnen 24 uur actief zonder dat je de GTU hoeft aan te raken.
  • wil je je zelf laten tracken: dan zijn er slimmere oplossingen. Het gemis van batterij capaciteit of een extra batterij spelen je snel parten. Je bent vaak verplicht om het meldingsinterval op 30 seconden te zetten, het Garmin-lekker-maak-pakket (€ 5,- maand) aan te schaffen en een externe voeding aan te sluiten. Ook moet je nog steeds een andere oplossing voor de paniek melding regelen.

Wat sowieso een raar punt is is dat je de AT&T sim niet kunt wijzigen (officieel dan) en dus een beter / handiger abonnement zou kunnen instellen en dat je voor alles afhankelijk bent van Garmin en z’n database in de US. Wellicht een rare wending in dit verhaal: in het kader van de privacy (ik wacht even tot je uitgelachen bent) de databases staan in de US, en vallen dus onder de Homeland Security wetgeving…

Pagina 1 2 3 4 5 6